Tomasz Ritter

Tomasz Ritter – życiorys artystyczny

 

Tomasz Ritter urodził się 1995 roku w Lublinie, gdzie w roku 2002 rozpoczął naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie Bożeny Bechty-Krzemińskiej. W roku 2008 z rekomendacji znakomitej rosyjskiej pianistki Tatiany Shebanovej został uczniem prof. Iriny Rumiancewej-Dabrowski w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie.

 

W listopadzie 2011 roku zwyciężył w IX Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy, otrzymując również nagrodę specjalną im. Anieli Młynarskiej-Rubinstein, Rubinową Szpilę Artura Rubinsteina dla osobowości artystycznej konkursu, nagrodę Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej oraz wiele nagród pozaregulaminowych.

 

We wrześniu 2012 roku otrzymał tytuł Laureata Estrady Młodych 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz nagrodę specjalną Festiwalu – zaproszenie do zagrania z orkiestrą na koncercie finałowym kolejnej edycji Festiwalu (nagroda ta przyznawana jest wyjątkowo; wcześniej otrzymali ją Rafał Blechacz i Marcin Koziak).

 

Jest też laureatem wielu innych konkursów, m.in: XIII Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny w Koninie (2006, I nagroda i nagroda za wykonanie utworu W.A. Mozarta); XVIII Międzynarodowy Konkurs im. Jana Sebastiana Bacha w Gorzowie Wlkp. (2006, I nagroda); Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w San Sebastian (Hiszpania, 2008, I nagroda), VIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny dla Młodych Muzyków w Enschede (Holandia, 2010, I nagroda i Nagroda Dziennikarzy); Konkurs „Mlady Klavir” Konserwatorium Muzycznego w Pradze (2010, tytuł „Talent Mladeho Klaviru”); IV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. M. Moszkowskiego w Kielcach (2011, Grand Prix i nagroda za wykonanie utworu Moszkowskiego); III Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny „Szymanowski in memoriam” w Warszawie (2011, I nagroda); Ogólnopolskie Przesłuchania Centrum Edukacji Artystycznej (2012, Grand Prix).

W 2009 roku, w wieku czternastu lat, był finalistą konkursu Młody Muzyk Roku w Warszawie organizowanego i transmitowanego przez TVP Kultura.

 

Był stypendystą Marszałka Województwa Lubelskiego (w latach 2006-2011) oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Jest kilkukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2013 otrzymał Stypendium Artystyczne im. Franciszka Wybrańczyka Fundacji Sinfonia Varsovia.

TVP Lublin zrealizowała o nim film dokumentalny Wielkie otwarcie (2012, realizacja: Adam Kulik), wielokrotnie emitowany na antenie lubelskiego ośrodka TVP.

 

Tomasz Ritter uczestniczył w kursach mistrzowskich w Polsce i zagranicą, m.in. u Wiktora Mierżanowa, Tatiany Shebanovej, Viery Nosiny, Avedisa Kouyoumdjiana, Milana Langera, Iana Hobsona, Petera Eflera, Emmanuela Krasovsky’ego, Pavla Gililova. Zdobywa także doświadczenie z zakresu gry na fortepianie historycznym i klawesynie, współpracując z czeskim specjalistą w tej dziedzinie, Petrem Šeflem oraz uczestnicząc w kursach u Alexeia Lubimova, Johannesa Sonnleitnera i wielokrotnie u Malcolma Bilsona w ramach Dni Muzyki Dawnej w Sopronie i w Fertöd na Węgrzech, a także w kursie interpretacji muzyki J. S. Bacha prowadzonym w Lipsku przez Roberta Levina.

 

Brał udział w wielu festiwalach muzycznych, m.in.: Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Rubinstein Piano Festiwal w Łodzi, Szalone Dni Muzyki w Warszawie, Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu, Muzyka i Architektura w Toruniu, Harmonie Starego Miasta w Lublinie, Chopin w barwach jesieni w Antoninie, Hudebni Festival Ludviga van Beethovena w Teplicach (Czechy), International Piano Festival w Holandii, Pianotune Festival w Hasselt (Belgia). Koncertował w wielu krajach Europy oraz w Japonii. Przy okazji podróży do Czech dokonywał nagrań dla Radia Czeskiego. Współpracuje z Kwartetem Martinů z Pragi, towarzyszył skrzypkowi Stefanowi Tararze podczas koncertu inaugurującego XII Międzynarodowy Konkurs Młodych Skrzypków im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie.

W swojej dotychczasowej działalności koncertowej miał okazję grać m.in. z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Baltica pod batutą takich dyrygentów, jak: Łukasz Borowicz, Ian Hobson, Jerzy Maksymiuk, Bohdan Jarmołowicz, Jan Stanienda.

  

  

 

Tomasz Ritter - głosy krytyki muzycznej

 

„W Scherzo h-moll Chopina wykazał się doskonałą formą w palcach, ale zarówno jury, jak i jury dziennikarzy było pod nie mniejszym wrażeniem późnej sonaty D-dur Mozarta, której skomplikowana polifonia rzadko bywa tak pięknie rozszyfrowana”

„Westfalische Nachrichten”, 30 X 2010 (po konkursie pianistycznym w Enschede)

  

„Współpraca pianisty z jednym z najlepszych naszych kwartetów była dla słuchaczy wyjątkowym przeżyciem. Jest typem muzyka, który kieruje się przed wszystkim wewnętrznym wyrazem muzyki, podporządkowując temu błyskotliwą technikę, w którą jest wyposażony”.

Lukaš Vytlačil, „Hudebni Rozhledy” nr 3/2011 (po koncercie z Kwartetem Martinů w Pradze)

  

„Jest niesamowity. Zagrał bardzo stylowo i dojrzale, aż trudno uwierzyć, że jest jeszcze taki młody”.

Ewa Stąporek-Pośpiech, dyrektor konkursu „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy, Gazeta Wyborcza, Bydgoszcz, 9 XI 2011 (po IX Konkursie „Artur Rubinstein in memoriam”)

  

„Aż ciężko uwierzyć, że ten młody pianista ma dopiero 16 lat. Przecież już zdobył pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie «Arthur Rubinstein in memoriam» w Bydgoszczy (miało to miejsce w listopadzie 2011). Żeby uświadomić sobie, jak ważny jest to konkurs, trzeba wiedzieć, że jego laureatami są między innymi: Rafał Blechacz i Julianna Awdiejewa. Wierzymy, że Ritter może pójść w ich ślady”.

„Kurier Lubelski”, 17 I 2012 („Gorąca ósemka lubelskich muzyków. Ich będziemy słuchać w 2012”)

 

 „17-letni muzyk, zaprezentował nam pokaz najwyższych umiejętności pianistycznych. Należy do najbardziej świadomych i dojrzałych pianistów nowej generacji. Jego gra jest synonimem wyrafinowania i wnosi powiew młodości do interpretacji”.

Anna Świerzyńska, kulturalnytorun.pl , 12 VIII 2012 (po recitalu w ramach festiwalu Muzyka i Architektura w Toruniu)

 

 „W drugiej części koncertu wystąpił 17-letni pianista Tomasz Ritter, uczeń warszawskiego Zespołu Szkół Muzycznych im. Szymanowskiego. Jeśli tak doskonale gra uczeń, co usłyszmy za parę lat?”

Maciej Pinkwart, „Ruch Muzyczny” nr 19/2012 (po recitalu podczas 35. Dni Muzyki Szymanowskiego w Zakopanem)

 

 „W grze Rittera zwracała uwagę przemyślana, spójna koncepcja interpretacji oraz umiejętność wykorzystania popisu wirtuozowskiego do uwypuklenia wartości wyrazowych muzyki. Pozwala to widzieć w nim w przyszłości pianistę nietuzinkowego, który umie dzielić się ze słuchaczami swymi wizjami i przeżyciami wewnętrznymi.”

Witold Paprocki, „Ruch Muzyczny” nr 11/2013 (po wykonaniu IV koncertu L. v Beethovena na III Rubinstein Piano Festival w Łodzi)

 

 „To bardzo muzykalny i wrażliwy pianista. Choć często grał mocno, to jednak zawsze pamiętał o ważnych w tym dziele kwestiach zróżnicowania dynamicznego, nie zapominał też o specjalnej delikatności tej skowronkowej materii dzieła. Jest bardzo czujny w kontakcie z orkiestrą i wyjątkowo opanowany. Na bis zagrał Bacha – prześlicznie: mądrze, bogato, wrażliwie, ładnym dźwiękiem”.

Adam Rozlach, „Kultura i Biznes” nr 64/2013 (po wykonaniu IV koncertu L. v Beethovena na III Rubinstein Piano Festival w Łodzi)

 

 „Rok temu pisałam: «Na dużą pianistyczną gwiazdę zapowiada się też najmłodszy uczestnik Estrady, Tomasz Ritter. Jak będzie, na pewno zobaczymy w Słupsku». I zobaczyliśmy. Tomasz jest obecnie w klasie przedmaturalnej i wygląda jak Harry Potter. Nie ma jednak różdżki tylko fortepian, i na nim czaruje. W piątek zagrał z naszą orkiestrą IV Koncert fortepianowy Beethovena. Moim zdaniem bardzo naturalnie i nowocześnie, bez niepotrzebnego epatowania techniką, którą ma w małym palcu, co pokazał przy drugim utworze na bis (Ginastery)”.

Anna Czerny-Marecka, redblog.gp24.pl, 15 IX 2013 (po 47. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku)

 

 „Tomasz Ritter wykonał koncert G-dur Beethovena, przynosząc szczerą radość licznie zgromadzonej publiczności. Zagrał nad podziw dojrzale, błyskotliwie, energicznie”.

Józef Kański, „Ruch Muzyczny” nr 20/2013 (po 47. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku)

 

 

 

Program

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Preludium i fuga b-moll, BWV 867

 

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Sonata Es-dur, op. 31 nr 3

 

Fryderyk Chopin (1810-1849)

IV Ballada f-moll, op. 52

 

Franz Liszt (1811-1886)

Etiuda nr 2 Es-dur

z cyklu Grandes études de Paganini

 

Sergiej Rachmaninow (1873-1943)

Étude-Tableaux fis-moll, op. 39 nr 3

 

Sergiej Prokofiew (1891-1953)

Toccata d-moll, op. 11

 

  

 

 

Każda autentyczna forma sztuki jest swoistą drogą dostępu
do głębszej rzeczywistości człowieka i świata.
Tym samym stanowi też bardzo trafne wprowadzenie w perspektywę wiary,
w której ludzkie doświadczenie znajduje najpełniejszą interpretację. 

Jan Paweł II, List do Artystów

 

KATEDRA FILOZOFII BOGA

KATOLICKIEGO UNIWERSYTETU LUBELSKIEGO

zaprasza na

KONCERT W HOŁDZIE

ŚWIĘTEMU JANOWI PAWŁOWI II

 

  

Tomasz Ritter

fortepian

 

I nagroda oraz Rubinowa Szpila

IX Międzynarodowego Konkursu „Artur Rubinstein in memoriam”

w Bygdoszczy

  

W programie mistrzowie muzyki europejskiej

Bach – Beethoven – Chopin – Liszt – Rachmaninow – Prokofiew

   

Koncert towarzyszy

Jubileuszowemu

V Międzynarodowemu Interdyscyplinarnemu Seminarium Naukowemu

Idee – Człowiek – Filozofia”

 

   8 sierpnia 2014, godz. 19.00

Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu

Dom Gotycki

Nowy Sącz, ul. Lwowska 3